Recensie “Een kus van een Rus” 2012
Recensie “Een kus van een Rus” 2012
MARKELO: Zaal de Haverkamp. Toneel “Een kus van een Rus”
Klucht van Ray Cooney, vertaling John Lanting. Toneelgroep
Rederijkerskamer Bilderdijk. Regie: Leonard Beuger.
Voorstelling 30 maart 2012
De klucht van de kus van de Rus
Wat een gek stuk Hoe kan je daar een serieus verhaal over schrijven.
De verbazing over de positieve publieksreactie was groot, maar het
is niet nieuw. Heel lang geleden zat Molière met hetzelfde probleem.
Hij kon tragedies schrijven als de beste maar daar kon je de mensen
niet warm voor krijgen. Pas toen hij een paar kluchten had geproduceerd
trok hij de aandacht en het publiek was opgetogen. Bilderdijk anno 2012
moest kennelijk ook zo’n ervaring hebben en royaal in de publieke
belangstelling komen. Jaren is het niet zo vol geweest. Een mooie
ervaring voor deze Markelose toneelgroep die in het verleden schitterende
toneelstukken heeft gespeeld, maar dan wel voor een handjevol echt
geïnteresseerden. Ook regisseur Beuger die aan het werk is met een
Gogol bewerking was verbaasd over het succes van deze klucht. Nooit
eerder is de scheiding tussen de mensen die het mooi vonden en die
er niets aan vonden zo groot geweest.
In ieder geval heeft Bilderdijk met haar spelgroep een compliment verdiend
om deze klus te kunnen klaren. Ze speelden met volle overgave en hebben
niets nagelaten om er een succes van te maken. Een schitterend decor,
goede belichting en uitstekende verstaanbaarheid en bijzondere kleding
maakten het tot een zeer bijzondere voorstelling. Anders bijzonder dan
bijvoorbeeld het Kamertje van enkele jaren geleden maar dat was ook
heel ander genre. In mijn jonge jaren heb ik veel voorstellingen van het
theater van de lach mee mogen maken. Kluchtwerk van de bovenste plank
natuurlijk maar wel met een andere interpretatie dan deze Bilderdijk klucht.
Ik kan me herinneren dat de groep van John Lanting rust uitstraalde, rust waar
juist de effecten veel opvielen. Het verhaal was meestal niet meer dan een soort
klerenhanger waar je alles aan kon ophangen en het dan snel weer vergeten.
Met andere woorden het verhaal had geen wezenlijke betekenis. En het spel
leek zo gemakkelijk, zo ontspannen en de humor sloeg wel in als een bom.
Dat verrassingseffect moesten we missen bij deze Bilderdijk uitvoering.
Klucht lijkt zo gemakkelijk, maar dat moeten we maar vergeten ondanks
het succes. De volgende opdracht zal geen klucht zijn, dat kan wellicht
over een jaar of twintig wel weer
PAUL DE JONG.